woensdag 6 juli 2011

Old on the prairie

De oudste inwoner die ooit op de prairie gewoond heeft was de dichteres Dorothy Newman. Ze was al 103 jaar oud toen haar man op 101-jarige leeftijd overleed. Ze ging toen op de prairie wonen en begon een winkeltje met huishoudelijke spullen. Toen ze 115 was overleed ze aan een val van haar paard. Na haar dood bleek in haar testament te staan dat al haar gedichten postuum moesten worden uitgebracht. Dat werd een bundel met 700 bladzijden. Haar eerste gedicht schreef ze toen ze 26 jaar oud was, en het was behoorlijk profetisch. Het gaat als volgt.


ooit zal ik niet langer
mijn man's goed verschonen
dan begin ik een winkel
en zal op de prairie wonen

ik zal hem dienen
zolang als hij leven zal
ik ken zijn nukken en grillen
ze zijn groot in getal

en ik zal ooit echt gaan leren
op een paard te rijden
tot dan moet ik wachten,
wassen en tijd verbeiden


Countryman Ray

2 opmerkingen:

  1. Mooi gedicht Ray! Ik vind je blog erg interessant. Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Countryman Ray8 juli 2011 om 12:52

    Dankjewel Miranda! Ik zou zeggen: laat iedereen weten hoe ik het prairieleven leef op deze blog.

    BeantwoordenVerwijderen