maandag 16 mei 2011

Going to the loo

Waren er op de prairie vroeger ook toiletten, vroeg iemand mij laatst schertsend. Verrassend genoeg is het antwoord: ja! Op onderlinge afstanden van zo'n drie mijl stonden kleine houten hokjes die als wc dienst deden. Er was natuurlijk geen waterspoeling en je kon er niet je handen wassen, maar je hoefde tenminste niet in de vrije natuur je gevoeg te doen. De wc's werden schoongemaakt door indianen. Het nu volgende gedicht is een klaaglied van een van hen. Indianen klaagden wel vaker trouwens.


ik sjouw elke dag mijlenver
met een emmer in mijn ene hand
en een spons en doek in de andere
zo sjok ik door het rulle zand

om de wc's schoon te maken
die anderen steeds bevuilen
ik wil wel een andere baan
maar niemand wil met me ruilen

dit werk gaat over van vader op zoon
tot mijn grote, grote verdriet
ik laat alles netjes schoon achter
maar dankbaar zijn de cowboys niet


Countryman Ray

Geen opmerkingen:

Een reactie posten