vrijdag 26 maart 2010

Tweedle dee & Tweedle doo

Was er cabaret in het Wlde Westen, werd mij laatst gevraagd. Ik wist op die interessante vraag niet direct antwoord en dus ben ik gisteravond een poos in mijn boekenkast gaan zoeken naar de antwoorden. Gelukkig vond ik vrij snel het vlot geschreven boekje 'Laughing stock and a smoking barrel' van Rodney Cereal uit 1877. In dat boekje staat een verhaal over de Tweedle-brothers. Zij maakten de cowboys na langen dagen hard werken aan het lachen in de diverse saloons in het westen. Daarover gaat het volgende gedicht:

Staan twee cowboys op de prairie
zegt de ene tegen de andere
zie je die wolk daar?

Dus die indiaan komt de hoek om
en zegt met een opgewekte blik
het is Tipi Langkous

Waarop die eerste koe
tegen die andere zegt
dus jij zorgt voor de slagroom?

De aanwezigen lachen en drinken
er nog eentje, want alleen
met humor overleef je de broers

En dan hebben we het niet over
de Daltons


Countryman Ray

Geen opmerkingen:

Een reactie posten