maandag 3 januari 2011

Happiness is a warm new year

Allereerst wens ik alle westernfans uit heel Nederland en Vlaanderen een warm en genegen nieuwjaar toe. Een jaar, wat mij betreft, met veel westernwijsheden, indianenverhalen en goedgevulde zadeltassen. Ook namens Blonde Lente, mijn vriendin natuurlijk.

Het afgelopen jaar was geweldig, met maar liefst 154 nieuwe gedichten, allemaal keurig voorzien van interessante achtergrondinformatie. Alles ter meerdere ere en glorie van het zo boeiende westernleven, dat ons veel meer te vertellen heeft dan we wellicht denken.

Ik wil ook van de gelegenheid gebruik maken om alle reageerders van harte te danken voor hun mooie woorden, interessante vragen, suggesties en opmerkingen. Het geeft me het idee dat er veel meer westernfans in Nederland zijn dan in de media naar voren komen: nooit komt het countryleven eens bij DWDD of Pauw en Witteman. Hooguit worden we subtiel voor schut gezet bij Man bijt Hond, als een stel verklede Elvis-adepten die linedancend door het leven gaan en thuis opgezette hertengewijen aan de muur hebben hangen. Ik zal me blijven verzetten tegen deze onzinnige en foute voorstelling van zaken. Ik lees veel over het ware westernleven en weet welke rijkdom erachter schuil gaat. Dát wil ik graag overbrengen met dit blog en mijn gedichten. En dat dat gewaardeerd wordt, vind ik alleen maar prachtig! Dus: ook in 2011 zal ik onverstoorbaar doorgaan met het wereldkundig maken van interessante wetenswaardigheden omtrent de cowboy, de indiaan, de natuur en alles wat zich hiertussen begeeft. Zoals de gebedswijsheid die is overgeleverd door de indianenstam der Platitudi's uit het zuiden van New Mexico:


Dat het altijd mooi weer mag zijn in je hart
dat het alleen regent als de oogst dat wil
dat het goede niet na het slechte komt
maar in plaats van

Dat de kudde altijd bij je zal zijn
dat de aarde ons geeft wat we nodig hebben
dat we gerust kunnen slapen gaan
aan de goede kant van de dam

Dat het eten altijd vers en gezond is
dat de beesten en de aarde het goed hebben
dat we niet stampen of vellen
omdat het ook anders kan

Wij leven in vier kamers
totdat wij elkaar weerzien


Countryman Ray

Geen opmerkingen:

Een reactie posten