maandag 4 januari 2010

ABC-spel (6)

De F is van Fijn nieuwjaar. Dat wens ik al mijn trouwe Countryman Ray-bloglezers natuurlijk van harte toe. Ik heb een prachtige tijd gehad in Brühl (Duitsland) waar ik een weekje tussen de cowboys en indianen heb gezeten. Allemaal spel natuurlijk, maar wel vermakelijk en soms bedriegelijk echt. Ik heb er in ieder geval van genoten.

De F is ook van Fierce Raging Dandy, een van de allergemeenste schurken uit het wilde Westen. Tenminste, als we de verhalen mogen geloven, want of de man echt heeft bestaan is nog maar de vraag. Van Fierce Raging Dandy is geen officiële naam bekend en we weten ook niet hoe hij om het leven is gekomen en waar hij begraven ligt. De paar anekdotes die van hem bekend zijn, vertellen het verhaal van een brute schurk, die vanwege zijn onberispelijke voorkomen het vertrouwen van veel mensen in zijn omgeving genoot. Dat was tegelijk hun val, want de verhalen vertellen dat hij tientallen mensen definitief in het ootje nam. Hij was een gemene sadist. Er is bij mijn weten maar één boek over hem verschenen, The Apocrife Life of Fierce Raging Dandy. Het is een deeltje in de onvolprezen serie Western As We Know It van chroniqueur J. Penderton Lindman, die zeker aan bod komt in het ABC-spel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten