vrijdag 19 februari 2010

ABC-spel (26)

Tally Ho! Deze aflevering is niet alleen het einde van mijn geweldige ABC-spel, maar ook de honderdste entry op mijn blog! Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om iedereen hartelijk te danken die mij heeft gesteund, gemaild en geschreven. Hartverwarmend en voor mij de ultieme reden om verder te gaan met het bloggen over het ware prairieleven.
Vanaf komende week heb ik weer iets nieuws: iedere maandag zal ik over een westernlied uit de oude doos schrijven. De woensdag en vrijdag zijn weer als vanouds voor de echte westernpoëzie.

De Z is van Zebra, een zangeres uit het Zuiden van de Verenigde Staten. Zebra was een artiestennaam en ingegeven vanwege haar haardracht: Zebra, die in het dagelijks leven LaToya Finkelstein heette, had zwart-witte lokken. Tegenwoordig zouden we het coupe-soleil noemen, al was dat uitgesloten in de wildwestdagen: de Franse invloed was nilhil en als die er al was, dan was het neerbuigend.
Zebra had een merkwaardig repertoire, de reden dat we nu nog steeds van haar weten. Ze zong namelijk niet over liefde en de natuur, zoals gebruikelijk, maar over industrie en machines. Naar verluid zong Zebra al over katoenplukmachines vóórdat die waren uitgevonden. Het eerste prototype katoenplukker is naar haar vernoemd.
Zebra was vanwege haar grillige liedjes niet bij iedereen geliefd. Velen vonden haar vreemd en spraken van science-fiction. Ze overleed tijdens de ingebruikname van een stoomwals, op de leeftijd van slechts 47 jaar, wat ook in die tijd niet bijster oud was voor een zangeres.
In het stadje Chesterville, Maine, heeft een standbeeld voor Zebra gestaan. In 2001 is die op last van de burgemeester verwijderd om plaats te maken voor een rotonde.


Countryman Ray

Geen opmerkingen:

Een reactie posten