maandag 22 februari 2010

Prairie liedteksten 1

Na het ABC-spel, waar ik dus veel fijne reacties op kreeg, begin ik vandaag met het behandelen van beroemde prairie-liedteksten. Op de prairie werd en wordt veel gezongen (zie ook afl. 25 van het ABC-spel). Een lied, een ukelele en een kampvuur, meer had je niet nodig. Veel teksten ontstonden tijdens de lange reizen toen de kolonisten westwaarts trokken.
Ik begin met het beroemdste lied van de staat Utah, het was decennialang erg populair. Het heet "My Old Utah Home" en de verteller verhaalt hierin van zijn levenslange heimwee naar zijn oude huis. Voor zover ik weet is het nooit op plaat gezet. Lees hier onder de vertaling:


Mijn Oude Utah Huis

ik heb jarenlang getrokken
reisde van staat naar staat
woonde in huizen en hokken
en soms ook op de straat
soms was mijn huis best mooi
soms was mijn huis best groot
het was er nooit een zooi
ik at er tevree mijn brood

Refr:

maar waar ik ook ging
en waar ik ook bleef
ik vond nergens een thuis
als mijn oude Utah huis
nee nergens een thuis
als mijn oude Utah huis

ik woonde in de wouden
ik woonde aan het strand
zag wat ze voor mij bouwden
in dit Godgegeven land
maar dat oude huis in Utah-staat
waar ik opgroeide als kind
is voor mij de enige maat
is waar ik mezelf weer vind

Refr:

want waar ik ook ging
en waar ik ook bleef
ik vond nergens een thuis
als mijn oude Utah huis
nee nergens een thuis
als mijn oude Utah huis
nu ben ik oud en versleten
en mijn reizen zijn voorbij
ik ben terug, en je mag best weten:
dat Utah huis is weer van mij


Countryman Ray

Geen opmerkingen:

Een reactie posten